Neli toredat mängu liitmise/lahutamise, korrutamise/jagamise harjutamiseks. "Nööp", "Vali tehe", "Laud tühjaks" ja "OIH!".
1) NÖÖP. MÄNG NELJASTELE RÜHMADELE
TASUTA KAARDID (sest kellel siis ei meeldiks kingitused 😇 ) http://bit.ly/nööp
Kõigepealt nimest. Vanasti oli meil sarnane mäng "siga". Netis sattusin ehituselt sarnase mängu "spoons" otsa. Kumbki nimedest ei tundu klassi hea. Siga võib kohati tekitada negatiivset emotsiooni (õnnetul juhul ka vahetunnis narrimist) ja spoons.... no pole meie sõna. Lisaks on seal ka kiire mängu tarbeks liiga palju tähti (lusikas- 7 tähte vs. nööp- 4 tähte. Kirjeldust lugedes saate kindlasti aru, mida silmas pean).
Seega- nööp jäi (kuna lusikate asemel kasutan klassis nööpe).
Mänguks on vaja
* laste arv x 4 (väiksematel kolm) temaatilist kaarti (hästi toimib 4 kaarti x 4 last komplekt)
* laste arv - 1 nööpi (suured on paremad)
* igale lapsele väikest arvestuspaberit tähtede kirjutamiseks (sobib post-it paber või ülejääkide ääred)
* ühte pliiatsit
Mäng
* moodustage neljased rühmad (kui klassi laste arv ei jagu sobivalt, võivad "üle jäävad" lapsed olla ka paarides või tee endale 20 kaardiga komplektid= 5 last ühes rühmas)
* anna igale rühmale kaardipakk (kuusteist kaarti, igale lapsele suvaliselt segatud neli kaarti). Kaarte teistele ei näidata, kogu aeg on kõik kaardid kasutuses (maha kaarte ei panda)
* lastest moodustatud ringi keskele pannakse kolm suurt nööpi (või lusikat, kui neid otsustad kasutada). Viieste gruppide puhul paned esemeid ringi keskele neli
* kui kõik on enda kaardid rahulikult üle vaadanud, ütleb üks laps "vahetus". Seejärel annab iga mängija enda kaartidest ühe päripäeva edasi järgmisele mängijale. Kaardid vaadatakse jälle rahulikult üle (et jääks aega komplekti kontrollimiseks). Edasi ütleb järgmine laps "vahetus" ja antakse järgmine kaart enda pakist edasi (iga kord saab iga laps ühe kaardi ja annab ühe kaardi ära)
* kui keegi saab kokku neli omavahel sobivat kaarti (nt. 2+1, 3+0, 0+3, 1+2), võtab ta vaikselt keskelt ühe nööbi endale
* kohe, kui keegi on võtnud esimese nööbi peavad ka teised võimalikult kiirelt (aga vaikselt) võtma ringi keskelt endale nööbi (olenemata sellest, kas tal on komplekt koos või ei)
* üks laps jääb nööbist ilma. See laps palub komplekti kokku saanud lapsel (esimesel nööbivõtjal) tõestada,
kas ta komplekt oli õige ("tõesta", kogu rühm vaatab üle, kas komplekt sobib kokku). Kui komplekt oli õige, kirjutab viimaseks jäänud (nööbita jäänud) laps enda lehele esimese tähe ("N). Kui aga esimene võtja eksis enda komplektiga, kirjutab tähe enda paberile hoopis tema (ja viimaseks jäänu on "pääsenud")
* nii mängitakse, kuni keegi saab enda paberile tähtedest kokku "NÖÖP" (see laps on sellel korral kaotanud).
Vihjed
* Selgita kindlasti ENNE mängu alustamist enda ootused nööbi"krabamise" koha pealt. Muidu võib minna liigseks lärmiks/kisklemiseks/krabamiseks- mäng on hoogne ja emotsionaalne! Võib lausa teha, et rühm, kelle krabamise hääli õpetaja kuuleb, saavad kõik ühe tähe enda lehele vms. .
* Prindi ühe rühma kaardid (kas siis neli neljast komplekti või viis neljast komplekti või pisematele neli kolmest komplekti erinevat värvi värvipaberile).
* Kaarte saab teha igas aines- häälikuühendite, häälikurühmade, lauselõpumärkide, loodusõpetuse teemade ja mille kõige kohta veel...
* Kui kasutad õhemat värvipaberit (soovitan kasutada paksemat), võid kaartidele taha ka midagi printida/kleepida (minul sõna "NÖÖP"). Kuigi tegelikult ei ole väga hullu, kui kaart veidi ka läbi paistab- iga laps on nagunii enda kaartidega piisavalt hõivatud ja kaarti ei tõmmata teiselt, vaid laps ise annab enda kaardi edasi.
Pildil vajutades saad neljastele puntidele mõeldud korrutamine viieni mängud (viis rühma, iga rühma komplektid prinditud erinevale värvipaberile, et pärast ei peaks pakkimisel kõiki kaarte üle arvutama).
2) VALI TEHE. PAARISMÄNG.
Meie kasutasime kivikestele markeriga joonistatud ja pva-ga üle lakitud numbreid. Sama hästi toimivad ka pudelikorkidel numbrid, paberkaardid või mis iganes teil võtta on.
SARNANE IDEE:
3) LAUD TÜHJAKS. PAARISMÄNG.
Lapsed asetavad enda rea poolele iga arvu juurde enda tähise. Kordamööda veeretades öeldakse tehe ja vastus. Kui vastus on õige, võib võtta laps vastaselt ära selle arvu juurest vastase tähise. Võidab teisel laua tühjaks teinud laps. Vale vastuse korral peab andma vastasele ühe mängutähise tagasi ja vastane võib selle panna ükskõik kuhu enda poolel. Alguses mängime kahe täringuga, edasi kolmega. Korrutamise jaoks tuleb teha uued ribad (neid saavad lapsed kerge vaevaga ka ise kirjutada).
NIPP! Kui sa ei saa/taha neid ribakesi lamineerida aga tahaks siiski neid vastupidavamaks muuta, võid "lamineerimiseks" kasutada tavalist laia teipi.
VÕI kasutagi teipi kirjutamiseks (näidised piltidel). Paberteibi kasutusel suur eelis, et saad teibi enne täis kirjutada ja tunnis muudkui rebid laudadele sobivaid ribakesi.
4) OIH! PAARIS, RÜHMAS (KUNI 6-7 LAST)
Meie kasutasime kivikestele markeriga joonistatud ja pva-ga üle lakitud numbreid. Sama hästi toimivad ka pudelikorkidel numbrid, paberkaardid või mis iganes teil võtta on.
Et mäng põnavamaks muuta, rakendasime paar lisareeglit. 1) Kui veeretaja veeretab täringutel kaks ühte (1;1), siis peab ta kõik enda kivid/kaardid uuesti numbriga ülespoole keerama 2) kui veeretaja veeretab kaks kuut (6;6) peavad kõik teised peale tema enda numbrid üles tagasi keerama 3) kui vastaja ütleb vale vastuse, jääb tema sellel korral vahele (parandada ei saa).
SARNANE IDEE:
3) LAUD TÜHJAKS. PAARISMÄNG.
Lapsed asetavad enda rea poolele iga arvu juurde enda tähise. Kordamööda veeretades öeldakse tehe ja vastus. Kui vastus on õige, võib võtta laps vastaselt ära selle arvu juurest vastase tähise. Võidab teisel laua tühjaks teinud laps. Vale vastuse korral peab andma vastasele ühe mängutähise tagasi ja vastane võib selle panna ükskõik kuhu enda poolel. Alguses mängime kahe täringuga, edasi kolmega. Korrutamise jaoks tuleb teha uued ribad (neid saavad lapsed kerge vaevaga ka ise kirjutada).
Kahe täringuga liitmise täringu ribad: Kolme täringu ribad:
NIPP! Kui sa ei saa/taha neid ribakesi lamineerida aga tahaks siiski neid vastupidavamaks muuta, võid "lamineerimiseks" kasutada tavalist laia teipi.
VÕI kasutagi teipi kirjutamiseks (näidised piltidel). Paberteibi kasutusel suur eelis, et saad teibi enne täis kirjutada ja tunnis muudkui rebid laudadele sobivaid ribakesi.
4) OIH! PAARIS, RÜHMAS (KUNI 6-7 LAST)
Vaja jäätisepulki (või tugevast papist ribasid). Jäätisepulki saab kondiitritarvete e-poodidest (suhkrukunst.ee) ja nüüd juba ka bürootarvetega tegelevatest poodidest (büroomaailm nt).
Kirjuta markeriga pulkadele tehted ja lisaks ka osadele pulkadele sõna OIH!
Aseta pulgad sellisesse topsi, et laps ei näe pulga alumist (tehte või sõnaga) osa. Rühm hakkab kordamööda pulki tõmbama. Vastama peab väga kiirelt. Eksides läheb pulk topsi tagasi. Kui tõmbad oih'i, paned KÕIK enda pulgad tagasi.Mängule on hea panna ajapiirang. Siis on aus, kui osa lapsi on jäänud just oma pulkadest ilma ja tahaks neid nt tagasi teenida kuni keegi teine ilma jääb. Aeg on aeg ja arvesse lähevad täpselt need pulgad, mis sul kella "kukkudes" on.
Kommentaare ei ole
Postita kommentaar