Tähestikud


Sellel korral siis puidust tähestike kasutamise ideid :) 

Tähestikku ja tähti tellime meie siit: https://www.facebook.com/holluulu/ .
Esialgu tellitud põhiplaadile tellisime juurde ka lisatähestikud (põhitähed, kolm komplekti) seega on klassis mängimise varu kenasti olemas.
Sobilikud on ilmselt ka poest saadavad plastikust tähed.


Osa tegevusi kattub tähekaartide tegevustega (vastavalt siis tujule või võimalustele valida sobivad vahendid).

*** ASETA TÄHED KOTTI. 
Lase lastel pakkuda, mis tähte ta kotis tunnetab. Valitud tähtedega võite edasi mängida sõnaleiutamismängu. Rühmast iga laps saab tõmmata kotist tähe (ja selle kuju järgi proovida tähte ära arvata enne kotist välja võtmist). Rühmale saadud tähtedest peavad lapsed moodustama võimalikult palju erinevaid sõnu.

*** PANE VALITUD TÄHED KLASSI LAIALI. 
Lase lastel kiirelt tähed üles otsida ja nendest moodustuv sõna välja nuputada (sobib hästi häälestamiseks, teema tutvustamiseks). Abiks on, kui öelda enne otsimise algust peidus olevate tähtede arv.

*** PANE KÕIK TÄHED KLASSI LAIALI. 
Lase lastel aja peale tuua kokku ainult täishäälikud/kaashäälikud/sulghäälikud.

*** JAGAD IGALE LAPSELE KÄTTE TÄHE. 
Annad stardi ja lapsed peavad järjestama ennast korrektse tähestiku järgi. Kui Sul ei ole nii palju lapsi, kui tähti, võid osa tähti panna põrandale (ikka õiges järjekorras, lapsed reastuvad nende tähtede vahele lihsatlt siis).
*** Raskem variant- järjesta tähed tähestikulisse järjekorda aga õpetaja võtab osa tähti ära. Mida rohkem on puudu, seda raskem oli rida teha :)

*** KAKS PAKKI TÄHTI, KAKS RÜHMA
(või miks ka mitte rohkem). Tähed on segi, rühmad peavad kiiruse peale enda tähed tähestikulisse järjekorda panema.

*** Alati võib järjestamisele lisada ka LIIKUMISE- tähed on mööda klassi laiali, rühmad otsivad enne tähedd kokku ja siis järjestavad.

*** OSKAN KUULATA! 
Õpetaja loeb lause (hiljem kolm või vastavalt nii palju, kui tema lapsed meelde jätta suudavad). Kuni õp. loeb, peavad kõik lapsed väga hoolega kuulama (loetakse 1x, esimeste mängutiirude korral võid lugeda 2x). Peale õp. lugemist peavad lapsed tooma tahvlile või laduma enda rühma lauale õiges järjestuses kõik lausetes olnud sõnade esimesed tähed (Kati ja Mati läksid reisile- tuleb tahvlile tuua K, J, M, L, R). Jälgi, et sul oleks lausetes erinevate algustähtedega sõnad.  Kui sul on kasutada 2 või rohkem komplekti tähti, saab sellest teha ka rühmade võistluse.

*** MOODUSTA LAUSEID!
Annad rühmale/lased neil endil tõmmata mingi hulga tähti (alguses 3-4, hiljem oluliselt rohkem). Lapsed peavad tegema nende tähtedega lause. Näiteks tõmbas tähed "K", "H", "T" ja "O". Lause võib olla : Kaunis Hobune Tuli Ohates.

*** MOODUSTA LAUSEID 2!
 Annad rühmale/lased neil endil tõmmata mingi hulga tähti (alguses 1-2, hiljem rohkem). Lapsed peavad moodustama lause, kus EI OLE nende tähtedega algavaid sõnu. Näiteks tõmbasin "K" ja "H", siis ei saa ma kasutada sõna kui, kaunis, kes, koos, karu jne.

*** MOODUSTA LAUSEID 3!
 Annad rühmale/lased neil endil tõmmata mingi hulga tähti(alguses 1-2, hiljem rohkem). Lapsed peavad moodustama lauseid, kus ei ole seda tähte üldse üheski sõnas. Näiteks ilma "K" täheta lauses ei või seda tähte olla ka sõna sees.

*** PEIDUS TÄHED
 Päris alguses lugemise harjutamiseks (lasteaialapsele). Asetad tähed fooliumi alla (sõnana). Laps hakkab ettevaatlikult fooliumit vajutama ja saab teada, mis seal all peidus on. Ära fooliumit liiga pingule tõmba-siis kipub mõistatus rebenema :)




*** LISAKS PISEMALE LUGEJALE
 kui Sul on tähed kodus enda lapse tarbeks ja Sa raatsid neid veidi plastiliiniseks teha, saab ühtlaselt laiali aetud plastiliini"matile" nende puidust tähtedega väga vahvalt sõnu "trükkida". 

Kindlasti lisandub töö käigus mõtteid veelgi!


Kommentaare ei ole

Postita kommentaar

Otsing sellest blogist