Tähekaardid


Saime valmis enda täitsa esimesed tähekaardid. Pusimist oli palju (kes arvaks, et iga tähe juurde pildi leidmine nii keerukas töö on?!? ). Igatahes valmis nad on ja väikeste tähekaartide faili saab osta siit (klõpsa pildil):





MIDA NENDEGA TEHA?

Kõigepealt soovitaksin kõik kaardid lamineerida :)  Muidu ei raatsi enamikke mänge mängidagi (korduv uuesti printimine on ilmselt kallim, kui kiletamine).

Poolkaardid tähendab, et tähekaart on lõigatud pooleks- ühele poolele jääb täht, teisele pilt. 


 1) TÄHESTIKU JÄRJESTAMINE

*** Jagad igale lapsele kätte kaardi. Annad stardi ja lapsed peavad järjestama ennast korrektse tähestiku järgi. Kui Sul ei ole nii palju lapsi, kui tähti, võid osa tähti panna põrandale (ikka õiges järjekorras, lapsed reastuvad nende tähtede vahele lihsatlt siis).
*** Raskem variant- järjesta tähed tähestikulisse järjekorda aga õpetaja võtab kaardipakist osa tähti ära. Mida rohkem on puudu, seda raskem oli rida teha :)
*** Kaks pakki tähti, kaks rühma (või miks ka mitte rohkem). Tähed on segi, rühmad peavad kiiruse peale enda kaardid tähestikulisse järjekorda panema.
*** Alati võib järjestamisele lisada ka liikumise- kaardid on mööda klassi laiali, rühmad otsivad enne kaardid kokku ja siis järjestavad.


2) LIIKUMISMÄNGUD

*** Muusikaga kaardid. Muusika käib, kaarid on maas laiali (lastele öelda, et kaardi peale astuda ei või, kõik peavad kõiki kaarte jalutades nägema). Kui õpetaja paneb muusika kinni, hõikab ta tähe. Laps, kes saab esimesena selle tähe üles võtta, jätab kaardi enda kätte. Kindlasti tuleb enne kokku leppida viisaka mängu reeglid- sõpra ei tõuka, kaarti teise käest ei rebi, kaardid jäävad terveks jne. Tegemist ON veidi ärevama mänguga :).  Võidab mängu lõpuks enim kaarte saanud laps. Õpetaja ei pea hõikama sugugi tervet tähestikku, seda mängu on hea kasutada nt. teemasse suunamiseks- ütled ainult enda teemaga sobivad tähed (A; E; D; J; A; K; Ö; Ö; G; I; V; I; L; J; A; D). Vaata enne ära, kas su sõna jaoks on vaja 1 või 2 komplekti tähti. Kui soovitud tähed käes, lased need segamini tahvlile panna, lapsed nuputavad, mis sõna kokku tuleb.
*** Oskan kuulata! Õpetaja loeb lause (hiljem kolm või vastavalt nii palju, kui tema lapsed meelde jätta suudavad). Kuni õp. loeb, peavad kõik lapsed väga hoolega kuulama (loetakse 1x, esimeste mängutiirude korral võid lugeda 2x). Peale õp. lugemist peavad lapsed tooma tahvlile õiges järjestuses kõik lausetes olnud sõnade esimesed tähed (Kati ja Mati läksid reisile- tuleb tahvlile tuua K, J, M, L, R). Jälgi, et sul oleks lausetes erinevate algustähtedega sõnad.  Kui sul on kasutada 2 komplekti kaarte, saab sellest teha ka rühmade võistluse.
*** Leia mulle... Selle mängu puhul on hea tegutseda pisemates rühmades. Iga rühm saab õpetaja lauale/klassi ette enda värvi vastustepesa (nt. vildikaga värviliseks märgitud papptaldrik). Tähed on mööda klassi laiali. Õpetaja hõikab: "Leia mulle R". Esimene leidja toob kaardi enda rühma pesasse, õpetaja hõikab järgmise tähe. Võidab enim kaarte saanud rühm. Selleks mänguks sobivad ka poolkaardid (pilt ja täht eraldi lõigatud samal kaardil- nii saab punkti saada nii R tähega poole leidnud rühm, kui Rebase pildiga poole leidnud rühm). Kindlasti arvutage miinuspunktidega valesti toodud kaardid (meil -2, et motiveeriks mõtlema ka).
*** Tähesupp. Poolkaartidega. Kindlasti teha lamineeritud/teibitud kaartidega.  Pildipooled kaartidest klassis laiali. Variant 1- valitakse supikeetja, tema annab pimesi supikausist tähepoole kaardist- lapsed tormavad otsima selle poolega sobivat pilti.  Variant 2- lapsed on kahes sabas, igaüks võtab ise enda "supiportsu" ehk tähekaardi poole ja läheb otsb sellega sobiva pildi. 
***  Kuhu tee viib? Asetad kaardid põrandale tähestikulises järjekorras (sinka-vonka, iga täht järgmisele nii lähedal, et laps ulatuks õige järgmise täheni astuma). Lapsed liiguvad mööda tähestikku õigesse kohta (järgmise tööülesande juurde). 
Raskem võimalus- lapsed liiguvad mööda tähestikku ja peavad iga tähe peal ütlema selle tähega algava sõna, teiste sõnu järgi öelda ei või (v.a. väga rasked tähed- w, z... Samas võib võõrtähed üldse välja jätta mängust).
***  Üle silla. Paned kaardirea sirgelt maha (igale rühmale oma sild). Lapsed hakkavad rühmas üle silla minema (üksteise järgi). Igale kaardile astudes peab ütlema selle tähega sõna. Sõnad ei või rühmas korduda. Hea teha 5-10 lapselistes rühmades. Võidab enne enda sillast üle saanud rühm. Siin ei pea olema kasutatud kõik kaardipaki  kaardid. Võid valida nt täishäälikud, kaashäälikud või mis iganes teema parasjagu käes on.  Või lihtsalt 10 kaarti/rühmale.
*** Kivi-paber-käärid. Õpetaja paneb tahvlile/seinale nähtavale kohale SUURED tähekaardid (kindlasti piisavalt kõrgele, et kohal olevad lapsed näeks kaarte). Lapsed on kahes rühmas hanereas (tahvlist eemal nii, et kõik näevad tahvlile). Tähtis on olla väga tasa, sest mõlemad rühmad kontrollivad VASTASTE vastuste õigsust. Kui nad lasevad vea sisse, võib tahvli ees vastaja julgelt edasi minna. Vea leidmisel võib vaid korra hüigata "Kati, viga" (no ikka tahvli ees oleva lapse nimega, mitte iga kord Kati :) ). Tahvli ees vastajad peavad vastama kõva selge häälega.  Kui laps teeb tahvli ees vea, jookseb ta enda rea lõppu ja ette tuleb järgmine reast aga alustab uuesti päris rea algusest. Kui kaks mängijat saavad keskel kokku, teevad nad üksteisest mööda pääsemiseks kivi-paber-käärid mängu. Selle võitja nimetab tavlil nimetusi edasi, kaotaja peab jooksma kohale ja tuleb nende rühmast uus võistleja (kes alustab ikka jälle rea algusest). Võidab rea lõppu saanud rühm. Teemadeks võid valida nt. häälikurühmad. Kohe päris kooli alguses või lasteaias võib lasta lihtsalt nimetada tähe nimetuse. Seda mängu mängides tundus esimesel korral, et ei, ei toimi. Kui aga lapsed said selgeks vaikse jälgimise oskuse, oli see neil üks lemmikmänge.


3) PAARIDE MOODUSTAMISEKS

*** Poolkaartidega. Kõige lihtsam "avalik paari otsimine" - lapsed näevad üksteise pilti ja tähte, leiavad paarilise.
*** Poolkaartidega. Pooled lapsed saavad pildipoole, teine pool klassist samade kaartide tähepooled. Tähega laps läheb kellegi juurde (vabalt liikumise aeg) ja küsib :"Kas sinu pilt algab V tähega?". Kui vastaja vastab eitavalt, liigutakse edasi. Kui paar ongi kokku saanud, näitab vastaja pilti ja paar on koos.  Tähekaart-tähekaardilt küsida ei saagi, sest kõik tähekaardid peavad olema aktiivselt ise teist poolt otsimas.
*** Poolkaartidega. Õpetaja annab igale lapsele pildi või tähepoole. Teised pooled jätab endale (kui lapsed said pildid, siis tähed on kõik õpetajal). Õpetaja paneb enda kätte jäänud pooled rühmatöö kohtadesse rühmadena valmis (igasse "pesasse" vajaliku arvu tähti). Lapsed liiguvad ringi ja otsivad, millises rühmas on nende täht, sinna rühma ta jääb.


4) TAHVLI EES MÄNGUD

*** Punkt 2 viimane mäng "Kivi-paber, käärid".
*** Mis on puudu? Hea teha SUURTE tähekaartidega.  Õpetaja asetab tahvlile rea kaarte. Lapsed vaatavad neid minuti jooksul, seejärel sulevad silmad. Õpetaja eemaldab mõne kaardi, lapsed peavad arvama, mis on puudu. Alusta vähemate piltidega, hiljem lisa juurde.
*** Mis mul on? Laps võtab tahvli ees kaardi. Ise ei vaata, näitab klassile. Teised peavad ütlema enne/pärast mis tähti see kaart on. Võivad alustada ka kaugemalt (B puhul ei pea ütlema enne c, peale a.  Vaid üks laps võib öelda enne t-i, teine ütleb peale a-d ja nii ring kitseneb).
*** Alguses tähtede kinnistamiseks. Laps tõmbab tahvli ees kaardi, teistele ei näita. Joonistab tahvlile sama tähega algava sõna pildi (ei tohiks olla sama pilt, kui väga hätta jääb, võtku sama pilt). Lapsed klassis arvavad ära, mis täht on tahvli ees joonistajal käes.
*** KES? MIS? Ehk siis eluta ja elus. Küsimuste moodustamise õppimiseks. Panime tahvlile 2 tulpa: KES? ja teise MIS? Lapsed pidid põrandalt võtma kaardi ja viima tahvlil õigesse kohta. Ikka  üks kaart korraga. Kui kõik kaardid olid tahvlil, vaatasime koos pagutuse üle ja arutlesime vigade üle.
*** Häälikupikkuste määramine. Paned tahvlile/lauale rea pilte. Pildid vali sõnades olevate häälikupikkuste järgi (kui õpite täishäälikupikkust, siis erinevate täishäälikupikkustega kaardid. Näiteks: auto, banaan, lill, karu, moos jne.). Lase lapsel/lastel leida (kas aja peale või mitte) erineva täishäälikupikkusega sõnad. Sõnapildid võib laduda pikkuse järgi kahte hunnikusse või tahvlil tõmmata punane joon alla piltidele, milles esineb pikk/ülipikk täishäälik ja rohelise joone lühikese häälikuga sõnade alla. Märkimiseks võib kasutada ka kahte värvi post-it pabereid.
*** Häälikupikkuste mäng rühmas/tahvlil. Võib mängida 2-4 liikmelistes rühmades või tahvlil kahe võistleva reana. Rühmas on pildikaardid pildiga allapoole. Laps keerab pealmise kaardi nii, et pilt on näha (peab kohe kõigile kaaslastele näha olema). Kes esimesena ütleb, mis häälik sõnas pikemalt kõlab, saab kaardi endale. Tahvlil võivad kaardid olla õpetaja käes, kes keerab õigel ajal kaardi laste poole. Vastata võib rea esimene. Võidab enim kaarte saanud rühm/laps.


5) LAUA TAGA/MAAS MÄNGIMISEKS

*** Poolkaartidega. Memoriin. Annad rühmale samade kaartide mõlemad pooled, segavad ära, laotavad tagurpidi ja proovivad kordamööda kahte kaarti korraga keerates kokku saada paari. Kes saab paari kokku, saab endale. Kui paari ei moodustu, keeratakse kaardid "seljaga" ja järgmine mängija saab keerata jälle 2 kaarti. Kaarte tuleb keerata selliselt, et kõik lapsed näevad, mis pildil oli (mängulaualt tõstmata).
*** Bingo. Parem SUURTE kaartidega. Õpetaja tõmbab klassi ees kaardi, lapsed märgivad enda bingoalusel vastava koha ära. Soovitav on, et lapsed täidavad enda alusel tähed ise ja õpetaja näitab kaardist pildipoolt. Alus:
*** Teeme sõnu! Paned suured kaardid klassi teise otsa maha. Rühm jookseb teatepulgameetodil kaartideni ja toob tähekaarte. Eesmärk on hiljem neist kaartidest kokku saada võimalikult palju sõnu. Hoiata lapsi ette, et kordustähti pole. Kui ruumi pole tähtede laiali laotamiseks, võib panna väiksemad tähekaardid ka tahvlile. 
*** Võimalus 2 eelmisest kirjeldusest. Annad rühmale kohe kätte terve tähestiku/sinu valitud arvu tähekaarte ja nad moodustavad neist võimalikult palju sõnu. Võidab enim sõnu saanud rühm.
*** Punktide peale- kaardid hunnikus tagurpidi, igal rühmal oma kaardihunnik. esimene laps tõstab kaardi, vaatab sellel olevat tähte ja peab 10 sekundi jooksul ütlema nii palju enda tähega algavaid sõnu, kui meenub. Teised loevad tema punktid kokku. Järgmise lapse kord. Soovitav on punktid väikesele paberile enda ees üles kirjutada. Aja mõõtmiseks on igal rühmal vaja 10sekundilist liivakella või ühte last telefonistopperiga.
*** Kui eelnev mäng on selge, võib leida sõnu, mis lõpevad kaardil oleva tähega. 
*** Moodusta lauseid! Annad rühmale/lased neil endil tõmmata mingi hulga kaarte (alguses 3-4, hiljem oluliselt rohkem). Lapsed peavad tegema nende tähtedega lause. Näitek stõmbas kaardid "K", "H", "T" ja "O". Lause võib olla : Kaunis Hobune Tuli Ohates.
*** Moodusta lauseid 2! Annad rühmale/lased neil endil tõmmata mingi hulga kaarte (alguses 1-2, hiljem rohkem). Lapsed peavad moodustama lause, kus EI OLE nende tähtedega algavaid sõnu. Näiteks tõmbasin "K" ja "H", siis ei saa ma kasutada sõna kui, kaunis, kes, koos, karu jne.
*** Moodusta lauseid 3! Annad rühmale/lased neil endil tõmmata mingi hulga kaarte (alguses 1-2, hiljem rohkem). Lapsed peavad moodustama lauseid, kus ei ole seda tähte üldse üheski sõnas. Näiteks ilma "K" täheta lauses ei või seda tähte olla ka sõna sees.

Sellised mõtted. Kindlasti on toredaid tegevusi nende kaartidega veel miljon (andke enda mõtetest siin postituse vastusena teada!).






Kommentaare ei ole

Postita kommentaar

Otsing sellest blogist